ummusya

Rabu, 19 Mei 2010

kisah lipan

tersebutlah kisah.... kemarin masaku sedang mengaut2 nasi besedia2 kan sungkai, tepandangku lipan bejalan di lantai dapur, terus ku panggil abusya suruh membunuh sebab gua tak berani..... semasa melagau abusya atu, masuk tia lipan ani ke dalam almari bawah sink. ai, macam faham saja lipan ani aku melagau orang kan nangkap ia? rosak program gua kan sungkai. nuhun liur.... timbul bimbang dan takut. taguk saja air. kan menyuap nasi ke mulut pun indaku tesuap. beruah almari tah jadinya mahgrib2 atu. abis barang di almari atu dikeluarkan, namun bulu idung lipan pun inda nampak. pandai jua ia ani betapuk. sampai pukul 7 lalu mencari kedia, tak ketemu. kami pun fed up, ngalih dan gua laaaapaaaar. operasi kami terpaksa dihentikan, memandangkan cuaca tidak mengizinkan, dan mangsa pun tak ketemu2 juga. akhirnya ambil keputusan, ancit seluruh dalam almari atu dengan ancit rangit. hemmm... tak pasal2 ngalih beruah almari dan sudah tentu ngalih ku ni karang memanyap balik barang masukkan ke almari.

gua makan malam atu langsung tak sedap, macam kena paksa makan rasanya sebab dalam hati manyak risau. macam2 dibayangkan. "karang diri tidur, ia keluar bejalan ke bilik tidur, esok lagi baby sya tidur siang di bilik bawah..... bla.. bla.. bla..."


24 jam selepas kejadian itu... iaitu hari ini, waktu yang sama, maghrib, bersiap2 kan sungkai jua. gua duduk depan tv sambil tunggu azan maghrib, abusya ke dapur. nampakku ia menghidupkan api tambak. dalam atiku "apa lagi kan dimasaknya ani?". sekali, abang sya datang arahku " ma, lipan yang kemarin dapat sudah" "mana,bila?" "tu babah bakar ah" alhamdulillah... wasyukrulillah.... kata abusya lipan atu jalan dengan lemah dan ayungnya pusing2 di lantai dapur dekat almari ia masuk atu. mungkin temakan kapur racun samut yang abusya jurit2kan dalam almari atu atau ayung oleh racun rangit.

apa lagi, sungkai hari ani tia mengqada sungkaiku yang terbantut kemarin. kebetulan jua macam2 kusediakan ari ani. selalunya inda sampat memasak banyak pasal ahir balik lapas aga anak skolah ugama. ini hari gua tak ikut aga anak, dapatlah gua masak untuk sungkai. woooow... nyaman jua rasanya sungkai kali ani. semua sudah ready di meja... soto, sandwich, rumahan masak merah, sambal mangga/rancah2, aiskrim strawberry + apple.... tidak seperti selalunya, minum air dulu, lapas atu baru tah sibuk kan memasak. besyukur jua masa bulan ramadan balik kul 2, mun nda, sama tah macam keadaanku masa puasa qada ani.

bebalik pasal lipan, hati gua pun ada senang tapi masih bimbang kalau2 ada yang lain lagi masuk semasa kami inda nampak, atu lagi parah. na'uzubillah min zalik.
"salaamun 'alaa nuuhin fil 'aalamiin" baca 7x pagi dan petang (untuk menghindar dari digigit binatang berbisa)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan