ummusya

Jumaat, 13 Ogos 2010

kenangan ramadan tahun lalu


ramadan tahun lepas adalah ramadan pertama tanpa syazwan, dan pada ramadan itu adalah ulangtahunnya yang ke 9 tahun. hari jadinya itu tetap kami sambut sewaktu sungkai dengan sederhana, kami anak beranak sahaja. kebetulan hari itu hari khamis malam jumaat, pada petang itu abusya pergi ke kuburnya dan mengajak syazwan pulang ke rumah untuk meraikan harijadinya. bila tiba waktu sungkai, kami pun nyanyikan lagu happy birthday untuknya dan potong kek birthdaynya. kami yakin syazwan ada bersama kami di meja makan itu. yang lucunya, syahmi tiba-tiba menyanyikan lagu "panjang umurnya... panjang umurnya..." terus ku becakap "indada lagi panjang umurnya tu lai..."

alhamdulillah, pada ramadan tahun lepas itu juga kami dapat pengganti syazwan iaitu syazwana. muka mereka pun sama, bagai difotocopy.

insya Allah, pada ramadan tahun ini, kami akan sambut harijadi syazwan sekaligus dengan harijadi syazwana yang pertama secara ramai-ramai dengan menjemput sepupu-sepupu mereka. inilah hajat syazwan yang tidak kesampaian, dia ingin menyambut harijadinya dengan menjemput ramai orang. beberapa minggu sebelum tarikh yang dirancang untuk menyambut harijadinya (2008), dia telah meninggalkan kami. mudah-mudahan majlis yang dirancang pada ramadan ini akan terlaksana, insya Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan